У цій статті ми познайомимо вас з фешн-бізнесом, що цього року потрапив у першу десятку списку 25 найперспективніших українських стартапів за версією Forbes. Він побудований на продажі цифрового одягу — речей, які існують лише на екрані, проте їх можна вдягнути. Ви запитаєте, навіщо комусь потрібно купувати «нереальний» одяг, у чому точно не вдасться покрасуватися на вечірці?
Хто такі DressX?
Фаундерки Дар’я Шаповалова та Наталія Моденова запустили свій онлайн-магазин у серпні 2020 року, почавши лишень з 30 речей і 6 дизайнерів. Завдяки надзвичайному креативу та інвестиціям, які загалом складають 19,2 млн доларів, наразі маркетплейс охоплює понад 300 дизайнерів і більш ніж 4000 одиниці одягу, що є абсолютним показником на світовому ринку цифрового вбрання, а загальна оцінка компанії становить 50-100 млн доларів. Головний офіс стартапу знаходиться в Лос-Анджелесі, та й основу для розвитку засновниці закладають саме на американському ринку: розкручувати подібний продукт, на жаль, було б складно на батьківщині.
Навіщо комусь потрібно купувати одяг, що не існує?
Відповідь доволі проста: щоб похизуватися гарною світлиною в інстаграмі чи вбрати свого аватара у якомусь метавсесвіті. Так, віртуальний світ вже багато що перебрав з реальності — і мода не виключення.
Мета стартапу доволі чітка — продати 1 мільярд цифрових речей. І засновниці вважають це цілком реальним: базовий гардероб однієї персони складається приблизно з 40 одиниць одягу, а тому, щоб досягти поставленої цілі, DressX слід залучити приблизно 25 мільйонів покупців. Зараз, після 3 років існування проєкту, позначка продажів перетнула лише 1 мільйон, проте обсяги реалізованої продукції зростають в геометричній прогресії, тож все ще попереду.
AI приміряльні, NFT-гардероб і одяг для метавсесвітів та відеозустрічей
Початкова концепція роботи компанії була доволі простою: покупець надсилає своє фото, а через добу отримує його назад, де він вже вбраний в потрібну річ. Згодом команда додала можливість здійснити примірку в доповненій реальності перед безпосереднім придбанням. Однак це ще далеко не все.
Відкриття проєкту припало на пік популярності метавсесвітів та NFT-продукції, який, безсумнівно, був пов’язаний з численними наслідками коронавірусних локдаунів, коли потреба заміни реального на віртуальне стала справді масовою.
І стартап українок не проґавив цей тренд: DressX міцно закріпив свої позиції на ринку доповнених світів, зокрема на ігровій платформі Roblox, NFT-майданчику Decentraland, у «всесвітах» аватарів Ready Player Me та Zepeto, а також в Avatar Store від Meta, де можна купити одяг для аватарів у Facebook, Instagram, Oculus VR та Messenger.
Ще один продукт компанії, вартий уваги — DressX Camera, спеціальний застосунок для Zoom, Meet, Teams, Skype та Slack. Він надає можливість вдягнути аксесуари чи елементи вбрання прямо під час відеоконференції.
І, звичайно ж, DressX не оминули штучний інтелект. DressX AI, SaaS-платформа, яка може бути використана брендами чи іншими фешн-продавцями, дозволяє «приміряти» одяг у режимі реального часу. Таке використання машинних алгоритмів може стати досить ефективним практичним рішенням для магазинів вбрання, що продають реальні речі.
Однозначно, те, що DressX створює багато різнопланових продуктів навколо всього однієї ідеї цифрового одягу, і це дозволяє залучати більше аудиторії та потенційних покупців. До того ж маркетинговий вплив має «гра» на основних технологічних трендах, яка допомагає цифровій моді йти в ногу з часом.
Цифровий одяг — це перспективно
Теоретично, концепція віртуального вбрання є загалом дуже цікавою і вдало вплітається в реалії нашого технологічного сьогодення. Та й досвід показує, що люди прагнуть користуватися подібними послугами. І для цього є кілька чітких причин:
- По-перше, це зручно
Епоха пандемії довела нам те, що деякі дії набагато легше робити дистанційно. Для того, щоб гарно вбратись для нового фото в інстаграмі не обов'язково докладати зайвих зусиль — тільки скористатися послугами DressX. Навіть великі бренди влаштовують все більше віртуальних показів мод, бо це дешевше і зручніше.
- По-друге, це екологічно
На виробництво такої продукції не потрібні тонни води та інших важливих природних ресурсів. Цифровий одяг не засмічуватиме планету, навіть якщо сукню чи футболку користувач використає лише раз.
- По-третє, це опціонально
Від простеньких світшотів до ефектних образів від відомих кутюр'є — покупець може вибрати те, що йому до смаку й по кишені, адже діапазон цін теж доволі широкий і різноманітний за доступністю.
Хоча віртуальна мода — ніша досить нова на ринку, та за всіма дослідженнями подальші кілька років вона зростатиме колосальними темпами. І, цілком можливо, що лідерство у ній здобудуть «піонери» цифрового фешн-бізнесу — український стартап DressX, який змінює уявлення про «діджитал» одяг і поступово перетворює його на яскравий світовий тренд.
Василина Яблонь