Віртуальна реальність (VR) сьогодні — це вже не тільки про фантастику, а про практику. Чи чули ви, що число користувачів VR по всьому світу перевищує 171 млн? Що ж не дивно, що навколо VR багато шуму та суєти. Розглянемо добірку прикладів практичного застосування VR в сучасному суспільстві, щоб збагнути про що йде мова.
Перш ніж перейти безпосередньо до моєї особистої добірки інновацій VR, хочу Вас познайомити з деякими цифрами статистики VR.
- Глобальний ринок віртуальної реальності оцінюється у 35 мільярдів доларів у 2023 році. Очікується, що він досягне 87 мільярдів доларів, а сукупний річний темп становитиме 13,8% до 2030 року.
- За прогнозами, до 2030 року технології VR/AR створять понад 23 мільйони робочих місць у всьому світі.
Погодьтеся, що ці дані вражають.
І хоча ми вже звикли захоплюватися неперевершеними враженнями від ігор та інтерактивних додатків Oculus VR (що належить Facebook), а HTC Vive шокує нас взаємодією з віртуальним простором, яка відбувається в неймовірно реалістичний спосіб, але…
В цій статті поговоримо не про геймінг, а про використання VR у найрізноманітніших областях: від освіти та медицини до промислового дизайну, мистецтва та навіть у військовій сфері.
1. Медицина
За оцінками консалтингової компанії IndustryARC, ще у 2017 році загальносвітовий ринок технологій віртуальної й доповненої реальностей в охороні здоров’я становив 543 млн, а до 2023 року має зрости до 1,46 млрд.
VR шоломи вдало використовують для планування операцій та навчання хірургів, адже віртуальний пацієнт може хворіти на будь-яку хворобу, тому відпрацьовувати на ньому можна будь-яку кількість операцій.
Лідером у використанні VR в охороні здоров'я є XRHealth. Їхні рішення допомагають у реабілітації пацієнтів та тренуванні медичних працівників. Платформа надає індивідуалізовані програми для фізіотерапії, а також симулює клінічні сценарії для навчання, надаючи таким чином пацієнтам та медикам ефективність та безпеку.
2. Освіта та наука
Вже сьогодні в деяких школах світу навчання з VR стає не тільки цікавим, а й буденним. Так, наприклад, на уроках хімії учні самостійно можуть створити молекулу, відпрацьовуючи тему «структура молекули». Так само вони експериментують зі змішуванням нестабільних сполук у віртуальному середовищі, не турбуюся про безпеку для себе та інших учнів класу.
Яскравий приклад цьому є повністю віртуальна школа Optima Academy Online, яка використовує гарнітури Meta Quest 2 для віртуальних сеансів навчання в реальному часі, зустрічей з однокласниками та екскурсій.
Доведено, що навчання на основі віртуальної реальності підвищує ефективність навчання на 76% порівняно з традиційними методами.
3. Мистецтво
Сучасні митці вже використовують VR, щоб створювати неймовірні віртуальні світи, де кожен може стати частиною творіння. Тут можна не просто спостерігати за мистецтвом, але й створювати його разом з художниками. Наприклад, платформа VRAll Art дозволяє створювати, показувати та продавати VR виставки.
4. Дизайн
Справжнім досвідом для дизайнерів та архітекторів може стати 3-D моделювання у VR, де вони можуть отримувати реальний вигляд своїх проєктів, тобто побачити дизайн так, наче він вже існує, та навіть редагувати їх в режимі реального часу. Такі компанії, як канадська Utile, американська WHA Architecture та індійська Designhaaus використовують SketchUp, VRay, та 3ds Max для візуалізації процесу розробки архітектури.
5. Військова сфера
Використання сучасних VR-пристроїв не вимагає глибоких знань в роботі комп’ютерної техніки, що робить їх простими в освоєнні. Тому ця технологія успішно використовується в програмах військової підготовки: симулятори польотів, симулятори для стрибків з парашутів.
Таким чином VR дає можливість провести тренування в потенційно небезпечних ситуаціях без зайвого ризику, а також мінімізувати затрати на створення необхідних умов. Наприклад, у 2020 році Йоркширський полк британської армії випробовував навчальну програму віртуальної реальності, даючи солдатам можливість відпрацювати дії на полі бою, щоб допомогти їм підготуватися до оперативного розгортання.
Отже, хоч технологія VR не є новою, проте сучасний етап розвитку технологій дозволяє інтегрувати її практично у всі сфери діяльності людини. Уявіть собі, що вперше концепція VR з’явилася у книзі американського фантаста Стенлі Вейнбаума «Окуляри Пігмаліона» в 1935 році, де деякий професор винайшов окуляри, що створюють ілюзію реальності. З того часу багато чого змінилося, але як і раніше є відчуття, що це тільки початок у розвитку VR, тому що ще багато перспективних проєктів знаходяться в розробках, наприклад, гіперреалізм. Але про це поговоримо в іншій статті. Далі буде! Ми ще будемо свідками цікавих відкриттів в майбутньому!
Дмитро Федоришин