«Ми ставимось до людей з недовірою й обережністю, хоча і знаємо про них багато, але чомусь розраховуємо на дружність і відвертість прибульців, про яких не знаємо геть нічого». Що стане з нами, коли відбудеться перший контакт? І чому на зірки варто дивитися обережно? Відповіді на ці та інші питання людства ви знайдете у романі Лю Цисіня «Проблема трьох тіл».
Китайська фантастика загалом не дуже відома за кордоном, але Лю Цисінь прогримів на весь світ. Його роман «Проблема трьох тіл» у 2015 отримав найпрестижнішу фантастичну премію «Г’юго» («кращий роман»), його у часи президентства читав Барак Обама, а 15 січня 2023 року в Китаї вийшла перша серія екранізації.
Роман починається на тлі подій Культурної Революції у Китаї. Це був божевільний час, коли молодіжні організації чинили погроми, знищували стару культуру і навіть воювали одна з одною — під пильним оком Мао, що використовував їх, як інструмент знищення своїх ворогів. Батька головної героїні ведуть на страту, бо він не хоче відмовлятися від «реакційної» та «ідеалістичної» теорії Ейнштейна. Сама вона опиняється під дамокловим мечем репресій — батько-контрреволюціонер і ґрунтовна освіта роблять її привабливою ціллю для знищення.
Але навіть дурні режими розуміють, що для деяких проєктів спеціалісти життєво необхідні.
Та вони не розуміють, до яких наслідків можуть призвести ці проєкти…
«Проблема трьох тіл» — перша частина величезної трилогії «Пам’ять про минуле Землі». Ця серія розповідає повну трагедій і драм історію зіткнення двох таких різних і таких схожих цивілізацій.
У авторському слові «Проблеми трьох тіл» Лю помічає, що ми ставимось до людей з недовірою й обережністю, хоча і знаємо про них багато, але чомусь розраховуємо на дружність і відвертість прибульців, про яких не знаємо геть нічого. І посилаємо на зірки доброзичливі послання.
У романі на поверхню виходить нестійкість нашого світу, де держави, організації й суспільні течії готові вчепитися у горла одне одному. Тому, коли одного дня зірки відповідять нам, це може послугувати приводом для ворожнечі, тригером для вибуху, що струсить весь наш світ.
А хто сказав, що ніхто зараз не дивиться на нас з темного неба, наче хижак, що засів у засаді?..
Роман написаний досить нерівно. Деякі фрагменти вражають несподіваністю думки, драматичністю та художньою силою. Власне науково-фантастичний елемент вище всіляких похвал: Лю вільно плаває у морі сучасної передової фізики та має те сполучання суворої самодисципліни й винахідливої фантазії, що робить автора твердої наукової фантастики неперевершеним. Але часом героям не надано достатньо індивідуальності, а іноді у романі зустрічаються стійкі штампи й сюжетні конструкції, які властиві соцреалістичній радянській фантастиці, як-то безумні теорії злочинної змови, що виявляються дійсністю. Проте вони застосовані не заради пропаганди якихось ідей, а лише заради розвитку сюжету.
Можливо, це знак того, що науковий прогрес нашого світу набагато обігнав суспільний прогрес і нам бракує соціально-культурного інструментарію, що відповідав би технологіям і викликам сучасності?..
Так чи інакше, «Проблема трьох тіл» — це видатний фантастичний роман, цікавий і дивовижний. Він вимагає замислитися над долею нашої цивілізації, над тим, як дивно складається все у житті, а також над тим, що очікує на нас між зірок.
Іван Синенко