Безліч студентів стикається з однією спільною проблемою — конспектування не приносить бажаних результатів. Інформація не запам’ятовується, тести «на сто» не складаються, написані сторінки викликають лише роздратування і в підсумку зовсім зникає бажання щось занотовувати. Що робити? Як зробити записи лекцій максимально ефективними? Відповідаю! 

     

      Можливо здивую, та правильно складений конспект може повністю замінити підручники та інші джерела у підготовці до іспитів з деяких предметів. Якщо ви робите конспекти для «галочки», то вже зараз можете заховати зошит і ручку кудись якомога далі та більше про них не згадувати. Адже найголовніше, що треба пам’ятати — записи покликані допомагати нам. 

 

Чому варто конспектувати?

      Річ у тому, що під час прослуховування лекції, ваша пам'ять працює тільки над пасивною обробкою інформації — здатністю розуміти її. Коли ви додатково робите записи, самостійно аналізуючи почуте, то вдаєтеся до активної форми навчання, яка і є найрезультативнішою. 

 

 

Що записувати?

      Якщо ви намагаєтеся записувати все, що чуєте, використовуючи негенеративний спосіб конспектування (nongenerativenote-taking), то навряд чи встигаєте вловлювати суть сказаного лектором. На жаль, ваші нотатки — все ще пасивний продукт, адже ви не доклали жодних зусиль аби обробити інформацію. 

      Раджу застосовувати генеративний метод (generativenote-taking), який полягає у тому, щоб писати лише своїми словами й не конспектувати зайвого. Так ви увімкнете активний режим запам'ятовування та позбудеться «води» у записах, і головне — вони будуть зрозумілими, бо ви самостійно й усвідомлено їх сформували.

 

Який вид конспекту обрати? Паперовий чи електронний? 

      Технології вже давно зробили можливим конспектування без листочка і ручки, тому не дивно, що останнім часом студентство обирає саме електронний варіант. Та чи правильно це? Вчені з Принстонського університету провели дослідження, у якому розділили студентів на дві групи — перша вела записи у зошиті, а друга вводила їх на клавіатурі. Ті, хто писав від руки, склали тест у два рази краще, ніж інші. До того ж студенти з другої групи підсвідомо вдавалися до негенеративного конспектування, адже друк значно прискорює процес запису. Висновок очевидний: нотатки лекцій варто робити на папері або ж використовувати спеціальні електронні додатки з рукописним введенням.

 

Як оформити конспект?

      Структура, логіка та ієрархія — три кити, на які спирається конспектування. Тому раджу звертати увагу не лише на вміст записів, а й на їх візуальне оформлення. Ви маєте чітко уявляти «схему» свого конспекту — які є теми, підтеми, визначення та як вони взаємопов’язані. Ось кілька порад:

  • Робіть відступи.
    Приміром, заголовок пишіть посередині, підзаголовок з великим відступом, а основний текст з малим.
     
  • Нумеруйте пункти й підпункти конспекту.
    Так можна буде зробити на них посилання надалі.
     
  • Виділяйте окремі елементи та важливі поняття.
    Користуйтеся спеціальними маркерами чи кольоровими олівцями для виділення, але не перебільшуйте з цим.

  • Застосовуйте різні шрифти та розмір тексту.

  • Придумайте систему умовних позначень та скорочень.

Пам’ятайте, ці засоби мають використовуватись логічно і шаблонно, інакше вийде каша.

 

Обираємо метод написання

Нічого не маю проти стандартного способу запису, та про кілька цікавих методик все ж таки розповім. 

  • Mindmap

Ментальна карта, інтелект-карта чи карта пам’яті — мабуть, найпоширеніша у світі техніка конспектування. У центрі листа розмістіть тему, від неї спрямуйте стрілки, що вказують на підтеми, основні поняття, їх короткий опис чи ілюстрації.  Ваш запис має відображати суть і взаємозв'язки.

 

 

  • Метод Корнелла

Улюблений метод американських студентів. Ви маєте розділити аркуш на три частини. У вертикальному вузькому стовпці зліва записуйте основні питання та визначення, у широку справа — свої нотатки, а у невеликій нижній горизонтальній частині підбийте підсумки, які можна зробити  після лекції.

 

 

  • Метод течій

У цьому випадку записуйте до конспекту ключові поняття і власні доповнення, а також послідовні питання, ідеї та думки, які виникають у вас під час прослуховування.

 

 

  • Метод тез і речень

      Кожну тезу або речення пишіть з нового рядка, при цьому нумеруючи. Такий конспект дуже зручно повторювати та завчати.

 

 

      Маю надію, що ви дізналися щось цікаве для себе про написання ефективних конспектів, і це дійсно допоможе. Тож нехай написання буде легким, а оцінки — високими.

 

Успіхів в навчанні!

Василина Яблонь

 

Популярні статті

Читати далі