Про те, що ми любимо — меми.
В радянські часи та в 90-х роках були популярні анекдоти: люди купляли газети з ними та читали їх, розповідали за столом, під час перекуру, на побаченнях тощо. Часи змінились, тепер популярні меми. Люди дивляться їх в інтернеті, розмовляють відомими фразами з мемів, пересилають один одному. Здавалося б, різниця не така вже й велика, але насправді дуже значна.
Що таке мем?
Насправді, шановні зумери, це поняття винайшов бумер Річард Докінз в часи, коли вас ще не було в планах — 1976 рік. У своїй книзі «Егоїстичний ген» він запропонував ідею про те, що вся значуща для культури інформація складається з базових одиниць — мемів. Так само як біологічна інформація складається з генів; і, так само як гени, меми піддаються природному добору, мутації та штучній селекції. На основі цієї ідеї Докінза виникла дисципліна меметика, яка нині має спірний науковий статус.
Але ж коли ми кажемо: «Ну, ти прям як з того мему про кота» навряд чи маємо на увазі те, що я описав вище.
Інтернет-мем — це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в інтернеті. Найпопулярнішими є інтернет-меми у форматі зображення із влучним жартівливим текстовим поясненням. Мемом можна й назвати ті самі старі анекдоти, просто оформлені у вигляді тексту на картинці. До речі, таке використання може мати два сенси: прямий, коли люди сміються просто з цього анекдоту. Та непрямий, коли люди сміються через сам факт виставлення цього анекдоту в такий спосіб. Отака вона постіронія. До речі…
Іронія, постіронія, метаіронія – 3 кити на яких стоїть мемотворення
Іронія — це риторичний спосіб, який полягає у протиставленні видимості та реальності. У мемах іронія часто набуває форми зіставлення зображення або тексту з суперечливим повідомленням або наміром. Наприклад, популярний мем «This is Fine», що зображує собаку, яка п'є каву в кімнаті? що палає, використовує іронію, щоб висловити ідею покірності перед обличчям хаосу.
Постіронія, яку іноді називають «новою щирістю», є реакцією на надмірне використання іронії в інтернет-культурі. Вона передбачає свідоме і щире сприйняття речей, які колись вважалися іронічними. Постіронія визнає шари іронії, які існують в інтернет-гуморі, і схиляється до абсурдності всього цього.
Метаіронія — це наступний рівень іронії, де гумор полягає не у змісті самого мему, а в акті іронії над іронією. Іншими словами, це жарт над тим, що ви жартуєте. Це самоусвідомлена форма гумору, яка підкреслює абсурдність, притаманну шарам іронії.
Класичним прикладом метаіронії є мем «Is This a Pigeon?» (Це голуб?). У цьому мемі персонаж помилково називає метелика голубом у сцені з аніме. Зображення було переосмислене незліченну кількість разів, з жартівливими ярликами, що застосовуються до різних речей, часто з питанням «Це голуб?», яке ставиться під сумнів.
Чому нам подобаються меми?
Дурне запитання, насправді. Приходиш ти виснажений після роботи, сідаєш на диван, знімаєш штани до колін і зупиняєшся…Твої руки беруть телефон та починається 20-и хвилинне поринання у світ мемів: стрічка Тік-тока, Інстаграму, Твіттеру, Ютубу і бозна-яких ще ресурсів. Це допомагає відійти від тої сірої реальності, в яку ти потрапив, та перевести подих, щоб взятися за інші справи.
Меми спрощують спілкування з людьми в інтернеті, додають йому інше забарвлення. Через них дуже часто виражаються теплі почуття до людини, як от в мемах «це могли бути ми, але…».
Є й інший плюс в мемах: їх може створювати кожен та ставати популярним! Але з вас теж можуть зробити мем…
Отже, меми оточують нас: реклама, соцмережі, особисті розмови, презентації на парах тощо. Вони можуть народжуватися з курйозів на роботі або з веселої гулянки з друзями. Тому, я думаю, все наше життя — мем, а його творцем є ми самі.
Бажаю лише смішних мемів!
Максим Мороз