«Ігрова розробка стоїть на рубежі всіх наук», наголошує Ю.С. Новіков. Тому, якщо вам подобаються комп’ютерні ігри або ви зацікавлені в їх розробці, в цій статті ви зможете дізнатися більше про те, що є гейм-дизайн і «з чим його їдять» в нашому університеті. Ми продовжуємо нашу розмову з Юрієм Сергійовичем, керівником GameDevLab.
Лабораторія розробки ігрових застосувань GameDevLab та дисципліна «Гейм-дизайн» в ХНУРЕ існують не так давно, але мають попит у студентів. І вже багато тих, хто в університеті ознайомилися з діяльністю ігрового розробника, а потім обрав гейм-дизайн своєю професією.
— Як проходить навчання на напрямку ігрової розробки студентів в нашому університеті?
— Під час навчання на напрямку ігрової розробки студенти проходять весь шлях створення власної гри, закладаючи концепцію на другому курсі, а закінчують розробкою на четвертому. На початку у них йде дисципліна«Гейм-дизайн», де народжується ідея майбутньої гри, потім на «Проєктуванні та балансуванні ігор» вхід йдуть математичні та наративні інструменти для шліфування геймплею. Четвертий курс є самим насиченим з точки зору розробки, тому що на цьому курсі студенти створюють гру, розроблюють серверну частину, тестують та просувають свої розробки до ком'юніті. В циклі ігрової розробки ми надаємо близько десяти навчальних дисциплін для студентів Програмної інженерії. А найталановитіших менторимо, надаючи можливість зануриться в ігрову розробку ще глибше.
— Коли і як студенти обирають напрями в ігровій сфері?
— Ті, хто правильно обрав свій напрям на другому курсі, проявляють активність упродовж усього навчання. Ті, хто біль схильні до програмної частини, розкриваються на четвертому курсі. Якщо студент полюбляє математику, то його зоряний час — це третій курс. А якщо він гейм-дизайнер за покликанням, то вже на другому курсі є можливість показати себе. Раніше ми проводили на першому курсі додатковий відбір, що зменшувало відсів майже до нуля. А зараз він складає приблизно третину з другого на третій курс.
— Які якості мають бути притаманні студенту, який обирає шлях у світ гейм-дизайну?
— Це дуже складне питання... Я б міг вам сказати, що ніякими, але це була б неправда. Я вважаю, що людина, що йде в ігрову розробку, повинна любити ігри, вміти широко мислити, мати одночасно критичний та творчий підхід до розробки. Розумієте, я хочу сказати, що студент повинен бути всебічно розвиненою людиною з жагою до постійного пізнання нового. Чим більше він знає, тим кращі світи він зможе створити. В одній дуже гарній книжці написано: «Бог — це любов». А ми трішечки боги власних світів, тому повинні їх любити.
— Які знання в ігровій сфері можуть знадобитися?
— Ігрова сфера має дуже великий радіус натхнення. В нашій роботі можуть знадобитися як знання з природних наук, таких як біологія та хімія, так і з гуманітарних. Я не можу собі уявити гейм-дизайнера, що не розуміється на філософії, соціології, конфліктології та іншому, тому що ми створюємо світи для людей і повинні розуміти, як працює суспільство. Ми повинні знати точні науки, тому що при балансуванні гри застосовується багатий математичний апарат. Розробнику та технічному художнику (артисту) необхідно володіти програмуванням та алгоритмікою, тому що оптимізація в грі дуже важлива. Art гейм-дизайнери мають добре розуміти біологію, архітектуру та інженерію, щоб створювати ігрові об'єкти, які людина готова буде сприйняти, як реальні. Тому ми повинні постійно вивчати щось нове, тому що наступний ігровий проєкт потребує цих знань.
— Чи існують гуртки або курси на базі GameDevLab?
— Так. На базі лабораторії існує безліч гуртків та курсів, це як гейм-дизайнерські, так і пов'язані з ігровою математикою та графікою. Але дистанція не дозволяє нам працювати на повну, тому ми зосереджуємося зараз на менторській роботі, чекаючи на відновлення повноцінної офлайнроботи, тому що особисте спілкування неможливо замінити нічим.
— Якою науковою діяльністю, пов'язаною з іграми, можуть займатися студенти в ХНУРЕ?
— Як я вже казав, ігрова розробка стоїть на рубежі всіх наук. Тут є місце радіоелектроніки — робота з ігровими контролерами та ВР, математики — алгоритми балансування та штучний інтелект, так і гуманітарним та соціальним наукам, де можна аналізувати спільноту, політичні та соціальні аспекти життя. А таке поняття як «Геймифікація» стала невіддільною частиною організації навчання чи керування персоналом.
— Що важливіше для гейм-дизайнера: креативність чи хардскіли?
— Можна було б сказати, що гейм-дизайнер Розробляти комп’ютерні ігри — це зовсім не теж саме, що в них грати. це креативник, але це буде не зовсім так. Сама ідея майже нічого не коштує, якщо ми не можемо її реалізувати.Таким чином можна сказати, що хард — це шлях до успіху, але гра без натхнення та креативу буде прісною та неживою. Тільки симбіоз креативу та вмінь народжує найкращі ігри.
Розробляти комп’ютерні ігри — це зовсім не теж саме, що в них грати. Але за словами Марка Твена «Людина, яка хоч раз вхопила кішку за хвіст, знає про котів значно більше, ніж та, яка тільки читала про них, але ніколи не бачила». Отже, залишилася тільки справа за малим для тих, мріє розробляти власні ігри — мати бажання творити, здобувати знання та досвід!
Щиро дякуємо Юрію Сергійовичу за інтерв’ю.
Марія Дузь