З якою метою приходять вчиться студенти на кафедру медіаінжеенерії (МІРЕС) в ХНУРЕ? Що таке творчість та творча професія? Як стати успішним в медіагалузі? Читайте в нашій статті думки викладача кафедри МІРЕС Олександра Супруна.
«Майстерність - це коли« що »і« як »приходять одночасно».
Всеволод Мейєрхольд
Як опанувати творчу професію?
Покоління Y, і наступне за ним, ще більш «відеоорієнтовне» покоління Z, сьогодні, стаючи абітурієнтами, хочуть більше дізнатися про свою майбутню професію, розширити уявлення про те, що таке творчість. Вони хочуть піти вчитися на якийсь творчий напрямок, але при цьому приблизно собі уявляють, чим займаються представники тієї чи іншої творчої професії, творчого спрямування.
Чи всі розуміють, що творча професія - це не тільки вміння створювати щось руками, але і певний набір внутрішніх якостей? Якщо коротко - ні, не всі. У когось є трохи чіткіше розуміння, з чого складається конкретна професія. У когось цього розуміння немає зовсім, але є якесь туманне уявлення про себе, як про творчу людину.
На своїх заняттях я говорю їм про те, що крім творчої складової як такої для того, щоб бути успішним в медіагалузі, потрібні певні якості. І більш того, для різних медіа професій вони можуть бути різними. Це набір таких soft skills, як уміння постійно вчиться, працювати як самостійно, так і в команді, вміння приймати критику, вміння генерувати ідеї, вміння долати труднощі, вміння зосереджуватися.
Що таке творчість?
Якщо вже є якісь навички, наприклад, малювання, створення якихось комп'ютерних зображень, і студент пробує себе в графічному дизайні, швидше за все йому це буде зробити простіше, ніж людині, яка ніколи цього раніше не робила. І тому, хто ніколи раніше цього не робив, можливо, не сподобається то, що у нього не буде виходити.
Студенти першого курсу після перших занять переходять зі стану «а ось добре було б спробувати» в стан «потрібно зробити» і отримання того самого цінного досвіду. Це такий творчий простір для експериментів, в якому можна дозволити собі помилятися. Чого, до речі, насправді часто не вистачає людям, які хочуть працювати у творчих професіях. Вони вважають, що відразу все повинно бути ідеально. А тут, в університеті, вони на практиці перевіряють і тестують свої навички та здібності. Виконуючи конкретні творчі завдання, студенти можуть відчути й зрозуміти, що у них краще виходить, що приносить радість, що їх надихає. Це такий ефект кращого знайомства з собою, ефект повного занурення у творче середовище.
Що обмежує студентів у розвитку своїх творчих здібностей?
Якщо ми говоримо про те, що обмежує, що заважає рухатися студенту далі, то частіше за все це якісь стандартні уявлення, що творчістю може займатися тільки дуже талановита людина. А якщо у тебе немає якогось проявленого таланту, то творчими професіями не варто займатися. Або навпаки, люди вважають, що у творчій професії талант - це єдине, що необхідно, і якщо я його в собі розкрию, то, відповідно, зможу бути успішним. Також багато тих, особливо більш дорослих студентів, вважають, що пізно вже щось починати вчити, щось змінювати у своєму житті. Страшно починати все спочатку, страшно втратити той професійний і фінансовий статус, який у них є вже на цей час. Насправді все що вони вже вміють, може бути їм корисно і у творчій професії відеооператора або відеоінженера, в тому числі.
Як працювати над становленням себе як творчої особистості?
Напевно, потрібно почати ближче знайомство з собою, зі своїми сильними й слабкими сторонами, навичками й обмеженнями, прагненнями, цінностями, бажаннями й розумінням, що ще потрібно крім творчих здібностей у творчій професії. Я всіляко заохочую студентів привносити творчість у своє життя, в навчання, різні творчі хобі. Важливо познайомиться з різними напрямками креативної індустрії, з інструментами й техніками, створити щось нове і подивитися, може цього вже достатньо для того, щоб створити який-небудь баланс у своєму житті. І, звичайно ж, працювати над обмеженнями і установками, які заважають їм рухатися вперед, заважають щось пробувати, щось міняти.
Перспективи розвитку освітнього процесу кафедри МІРЕС
Переконаний, що зі студентами повинна проводитися методична та якісна робота по розкриттю їх творчого потенціалу та навичок обраної професії медіаінженера. Без участі компаній партнерів зробити це дуже важко. Іноді, закінчивши ХНУРЕ, студент не може влаштуватися на роботу. Це абсурдна ситуація. Студент має право бути впевненим, що диплом, отриманий в ХНУРЕ, допоможе йому працевлаштуватися. В компанії повинні знати, якого фахівця беруть на роботу, а його можливості повинні відповідати запитам ринку праці. Поки такого взаємозв'язку з підприємствами мало, але цей процес поступово набирає хід. Сьогодні партнерами кафедри МІРЕС є телеканали Харкова, поліграфічні компанії, видавничі доми, рекламні та інформаційні агентства, студії аудіо та відео виробництва.
Формула успіху творчої людини
Всі люди талановиті. Запитайте у будь-якої людини навколо: «Ви талановиті?» Ви навряд чи почуєте відповідь: «Ні, що ви? Звичайно, ні». Здібності людини, наскільки вчать нас досвід і історія – безмежні. Потрібно бути впевненим і не боятися показати свій Талант. Як і будь-яка здатність, Талант вимагає постійного тренування і практики. Все залежить тільки від вашого бажання і вкладених зусиль. Запалити не може той, хто сам не горить. Постійно шукати рішення і ніколи не зупинятися на досягнутому.
Олександр Супрун