Олександр ФИЛИПЕНКО, декан факультету Автоматики і комп’ютеризованих технологій про місію освітньої програми, вміння, знання та компетентності, які можна отримати від навчання за спеціальністю 174, унікальні можливості навчання та стажування за кордоном для студентів ХНУРЕ.

 

Чому саме освітня програма системна інженерія?

      Сучасний світ набуває стрімких змін. Європейський союз бачить рушійну силу таких змін в концепції Industry 5.0. Наприклад, це відбито у виданні Євросоюзу Industry 5.0, a transformative vision for Europe// ISBN978-92-76-43352-1, DOI10.2777/17322, Catalogue number KI-BE-21-005-EN-N  https://op.europa.eu/en/web/eu-law-and-publications/publication-detail/-/publication/38a2fa08-728e-11ec-9136-01aa75ed71a1

 

 

      Якщо порівнювати із концепцією Industry 4.0, характерною ознакою якої є об’єднання інтелектуальних машин, процесів і систем для максимальної оптимізації продуктивності, тоді концепція Індустрія 5.0 просуває таку ефективність і продуктивність на наступний рівень та пропонує найкраще з обох підходів: «здатність використовувати можливості інтелектуального обладнання та поєднання їх зі знаннями, креативністю та критичним мисленням, які може надати лише кваліфіковані співробітники» https://mitsubishisolutions.com/industry-5/ На підготовку саме таких фахівців і спрямована освітня програма Системна інженерія. Основне завдання випускників даної освітньої програми після завершення навчання - очолити цифрову та екологічну трансформацію економіки та суспільства.

 

Яка місія освітньої програми системна інженерія?

      У програмі бакалавра з Системної (цифрової) інженерії ви навчитеся розуміти, проєктувати та розвивати складні техніко-інформаційні системи. Цифровізація (digitalization) будь-яких робочих, зокрема виробничих, процесів з одного боку створює великі складнощі для багатьох компаній, але водночас відкриває неймовірні можливості покращення ефективності ведення бізнесу. Фактично фахівці з Системної інженерії стають постачальниками інтелектуальних рішень для автоматизації в різноманітних секторах бізнесу — від промисловості за всіма галузями, логістики та каналів постачання, до компаній, що надають інформаційні, сервісні, фінансові, транспортні, будівельні та ін. послуги.

      Докладніше про роль автоматизації та діджіталізації складних систем можна ознайомитись на сторінках світових компаній, партнерів факультету АКТ та кафедри КІТАР, наприклад, одного з світових лідерів інтелектуальної автоматизації, компанії FESTO.

 

https://www.festo.com/ua/uk/

 

https://lx.festo.com/en

https://www.festo.com/ua/uk/e/tiekhnichnie-navchannia/tsifrovie-navchannia/festo-learning-experience-id_642130/

 

 https://www.festo.com/ua/uk/e/tiekhnichnie-navchannia/tsifrovie-navchannia/zmishana-rieal-nist-id_31287/

 

Чому змінився код та назва спеціальності у 2023 році?

      Зміна коду та назви зі 151 Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології на 174 Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технологія та робототехніка пов’язана із вирішенням завдання приведення її у відповідність (гармонізацію)міжнародному стандарту INTERNATIONAL STANDARD CLASSIFICATION OF EDUCATION: Fields of education and training 2013 (ISCED-F 2013) – Detailed field descriptions з метою сприяння міжнародному визнанню освітніх кваліфікацій вищої та фахової передвищої освіти, здобутих в Україні, створенню умов для спрощення реалізації міжнародної академічної мобільності здобувачів освіти,

https://mon.gov.ua/ua/news/uryadom-garmonizovano-perelik-galuzej-znan-i-specialnostej-vishoyi-osviti-z-mizhnarodnoyu-standartnoyu-klasifikaciyeyu-osviti .

 

Які вміння , знання та компетентності можна отримати від навчання на програмі системна інженерія?

      Освітня програма охоплює міждисциплінарну галузь та формує у майбутніх інженерів комплексний погляд на світ технологій. Фактично ця освітня програма готує фахівців, здатних створити інтерфейс між інженерними науками та цифровими технологіями, дозволяючи випускникам програми системної (цифрової) інженерії розробляти системи та процеси, які керують цифровою трансформацією бізнесу та суспільства.

      Спочатку студенти здобувають ґрунтовну освіту з фундаментальних предметів, що є підґрунтям для успішного освоєння спеціальних знань та вмінь, здебільшого пов’язаних з ІТ-системами та їх широко спрямованими застосуваннями.

      Надалі у професійно спрямованих курсах студенти вчаться проєктувати та впроваджувати системи, що підтримують такі сфери, як бізнес-аналітика, процеси прийняття рішень, Інтернет речей, робототехніка включно із мобільною, інтелектуальні та адаптивні системи, кібер-фізичні виробничі та логістичні системи. Вони також вивчають широкий спектр ІТ-інструментів вирішення завдань, пов’язаних із аналізом, проєктуванням та оптимізацією систем, розробкою спеціалізованих баз даних, активним використанням ресурсів Інтернету та локальних мереж, які є комунікаційною основою цифрової трансформації бізнесу.

В освітній програмі можна виділити такі основні навчальні модулі:

  • базові знання з математики, фізики, електроніки та електромеханіки;
  • інструменти програмування, операційні системи та їх застосування для вирішення завдань цифрової трансформації; методологія автоматичного управління, комп’ютерні ідентифікація, моделювання та оптимізація бізнес-систем;комп’ютерний аналіз та дизайн складних систем управління; програмно-технічні засоби автоматизації, мікроконтролери та програмовані логічні інтегральні схеми (ПЛІС) в системах управління; цифрова обробка сигналів та їх моделювання засобами MATLAB і VHDL; архітектура інформаційних систем та мереж;
  • робототехніка, мобільні роботи та складні робототехнічні системи та їх програмування.

      Як наслідок така структура змісту освітньої програми Системна інженерія формує у студентів здатність широкого системного мислення, завдяки чому їх компетентності виходять за межі окремого сектора чи дисципліни. Вони можуть використовувати ці знання для розробки інноваційних проєктів у різних системах, сумісних з інженерією даних або інтелектуальним керуванням.

 

Яке місце освітньої програми системна інженерія в європейській системі освіти?

      Освітня програма Системна інженерія в ХНУРЕ повністю відповідає аналогічним освітнім програмам System (or Digital) Engineering в європейських університетах. Наприклад, у міжнародних партнерів ХНУРЕ та факультету АКТ – Вроцлавському університеті науки та технологій WroclawTech, (Республіка Польща), Warwick University, Coventry (United Kingdom); Технічному університеті м.Грац, TU GRAZ(Австрійська Республіка) та ін.

      Галузь діяльності та повна змістовна відповідність дає можливість випускникам освітньої програми Системна інженерія в ХНУРЕ легко знайти місце роботи не тільки в Україні, але й за її межами, а також без перешкод брати участь в програмах академічної мобільності під час навчання.

 

https://wit.pwr.edu.pl/en/candidates/1st-cycle-studies/systems-engineering

 

 https://warwick.ac.uk/study/undergraduate/courses/systemsengineering/

 

 https://www.tugraz.at/en/studying-and-teaching/degree-and-certificate-programmes/bachelors-degree-programmes/digital-engineering#c367989

 

Які можливості інтернаціоналізації освіти та навчання за кордоном (академічної мобільності) для студентів освітньої програми системна інженерія?

      Факультет АКТ та кафедра КІТАР має серед міжнародних партнерів компанії, що відомі у всьому світі. Формами співпраці з ними є виробничі та передатестаційні практики, оплачувані стажування, участь фахівців-практиків в удосконаленні навчання, передача обладнання для навчальних лабораторій, працевлаштування випускників.

 

 

      Можна навести декілька прикладів.

- Так, програма передатестаційної практики на одному з найбільших виробників акумуляторних модулів та контролерів керування ними для електромобілів LG ENERGY SOLITION WROCLAW завершилась працевлаштуванням в даній компанії колишніх студентів кафедри та факультету.

 

 

- Німецько-українська компанія KAPELOU є визнаним в Європі виробником і провайдером роботизованого обладнання, інтегрованих складських рішень, розробляє та впроваджує інноваційні логістичні системи в Україні та Європі, пропонує закінченні рішення для автоматизації складської логістики. Кафедра КІТАР в останні роки нарощує співпрацю з компанією, інтегрує в навчальний процес та наукові дослідження її розробки, обладнання та технології. Для студентів освітніх програм кафедри з цього року пропонуються оплачуване стажування в компанії.

 

 https://kapelou.com/en/blog/news/laboratoriia-dlia-studentiv/

 

- Кафедра комп'ютерно-інтегрованих технологій, автоматизації та робототехніки Харківського національного університету радіоелектроніки отримала навчально-наукові комплекси від італійської компанії «CAMOZZI», в складі яких є типові технологічні модулі автоматичних систем керування на базі стисненого повітря. Навчальні елементи дозволяють опанувати студентам різні принципи побудови автоматизованих систем, складати і аналізувати власні технічні рішення при виконанні лабораторних, курсових, дипломних та магістерських робіт. Разом з навчальним стендом компанія надала ряд друкованих практикумів, навчальних посібників, які дозволяють полегшити процес навчання. Викладачі кафедри КІТАР Ігор Невлюдов, Олександр Филипенко, Сергій Новосьолов, Ірина Боцман, Оксана Сичова, Теслюк Сергій, Олена Токарєва, Борис Малик, Вікторія Бортнікова неодноразово проходили стажування в компанії  «CAMOZZI»,  https://www.camozzi.ua/news/kafedra-kitam-otrimala-navchalno-naukovi-kompleksi.

 

 

До яких міжнародних програм можуть долучитися студенти освітньої програми системна інженерія?

  1. Виробничі та передатестаційні практики у м.Вроцлав, Республіка Польща, компанії LG Electronics, LG Energy Solution
  2. Програми академічної мобільності та літні школи у Вроцлавському університеті науки та технологій, Республіка Польща
  3. Програми академічної мобільності у Кельнському університеті, Німеччина
  4. Програми академічної мобільності в Університеті Бургосу, Іспанія
  5. Практики та стажування у американських компаніях Jabil (https://www.jabil.com/) та Flex (https://flex.com/)
  6. Участь в чинних натепер міжнародних проєктах кафедри КІТАР та факультету АКТ:
  • Green Transition for Ukraine Universities (GTUA), що фінансується польським Національним агентством академічних обмінів NAWA;
  • ERASMUS-EDU-2021-VIRT-EXCH-NDICI, Project 101083883 — MOVEx, Development of the Model and Common Information Space of Virtual Exchange Programs.
  • спільного дослідницького проєкту InnoBioDiv Кельнського університету (UzK), TH Köln та кафедри КІТАР, ХНУРЕ.

 

Де та ким можуть працювати випускники освітньої програми системна інженерія?

      Отримані знання та вміння дозволять розпочати роботу у бізнес-підприємствах ІТ-галузі та подібних секторах на таких посадах: системні інженери, інженери з інновацій, системні дизайнери та бізнес-аналітики, спеціалісти з аналізу та дослідження даних, інженери-програмісти відділів автоматизованих систем управління, адміністратори інформаційних систем і мереж, тім лідери та менеджери IT-проєктів, інші посади з розробки та впровадження цифрових технологій, або відкривають можливість розвивати власний бізнес в цій сфері.

      Фахівці, що мають широкий погляд на об’єкти та процеси діяльності, знають інструменти та технології покращення ефективності їх функціонування, демонструють ініціативне мислення та генерують неординарні, але надійні пропозиції з удосконалення, вміють проаналізувати дані та прийняти оптимальне рішення, можуть розробити надійні алгоритми та програми керування, здатні створити комплекс програмно-апаратних інструментів для цифрової трансформації завжди матимуть широкий попит на ринку трудових ресурсів (HR).

      Отже, навчання за освітньою програмою Системна інженерія є розумною інвестицією у своє майбутнє та дозволить відчувати себе впевнено в швидко плинному сучасному світі інтелектуальних технологій та інформаційних процесів.

 

Олександр ФИЛИПЕНКО,

декан факультету Автоматики і комп’ютеризованих технологій

 

 

Популярні статті

Читати далі